Ivaldi has become a part of ReMark! Read more about it here.

BMW i Community

BMW i Community

De BMW i Community is een interactief platform voor de BMW i3 rijders waar ze ervaringen, tips en trucs kunnen uitwisselen.

De vraag

Een nieuwe high-tech auto zoals de BMW i3 introduceert vragen bij haar kopers. Wat is de actieradius? Waar en hoe kan ik de auto opladen? Verwarming uit of juist aan? Daarnaast is het type koper anders dan de traditionele BMW klant. Daarom zocht BMW naar een online oplossing om deze klanten te leren kennen.

Deze oplossing zou binnen de BMW website moeten draaien, maar gelijkertijd een extern platform zijn. Daarom was de enige oplossing om dit platform door middel van een iframe in te laden. Aan ons de uitdaging om dit zo naadloos mogelijk te doen. BMW kan zich tevens niet permitteren dat het platform uit de lucht gaat door wat voor reden dan ook.

Onze aanpak

Gezien de specifieke wensen waarin bestaande fora tekort schieten, hebben we gekozen voor een maatwerk Ruby-on-Rails platform. Dit stelde ons in staat om alle wensen te implementeren. Zo kunnen accounts gekoppeld worden aan chassisnummers en kan BMW eigen antwoorden uitlichten.

Om ervoor te zorgen dat het platform een zo hoog mogelijke uptime heeft, hebben we gekozen voor ‘high availability’ hosting. Daarbij zijn er meerdere servers op verschillende locaties die qua inhoud hetzelfde zijn. Bij een probleem op de ene server neemt de andere automatisch de taken over zonder dat de eindgebruiker hier iets van merkt.

Het resultaat

Elke BMW i3 rijden kan nu met de bijbehorende code naar de BMW website gaan en zich aanmelden voor de iCommunity. Daar kan men vragen stellen en ervaringen lezen van anderen. BMW is zelf ook actief betrokken en beantwoordt vragen indien nodig. Daarbij kunnen ze zien wat de samenstelling is van de i3 die de gebruiker rijdt.

Na de lancering toonden ook andere landen zoals Italië en België interesse in het platform. Daarom hebben we ondersteuning toegevoegd voor meerdere talen en landen. Zo kan elke BMW i3-rijden in zijn of haar eigen taal vragen stellen.

Als kers op de taart hebben we specifiek voor de BMW beheerders een omgeving opgezet waar men allerlei statistieken kan uitlezen. Handig, want daardoor kan men bijvoorbeeld zien welke zoektermen er het meest gebruikt wordt binnen het platform en daardoor de informatievoorziening verbeteren.

Leg ons jouw idee voor en daag ons uit!

  • Hallo Ivaldi,
  • en ik zou graag mijn idee met jullie bespreken. Ik zou graag samen met jullie sparren over mijn project. Ik zou mijn idee zo in één zin uitleggen: